Lattiakaiuttimen toisto ei kuitenkaan läheskään
aina ulotu selvästi alemmaksi kuin jalustakaiuttimen.
Syynä voi olla esimerkiksi se, että tilavuuden tuoma
etu on käytetty herkkyyden kasvattamiseen. Hintaluokka antaa hyvät edellytykset sille, ettei osissa tai
rakenteessa ole ollut pakko säästää liikaa. Herkästä
kaiuttimesta saadaan paljon äänenpainetta pienelläkin teholla.
Erilaisia elementtiyhdistelmiä
Koska lattiakaiutin muotoillaan nykyään usein kapean
pilarimaiseksi, siinä ei voi käyttää suuria bassoelementtejä, ellei niitä sijoiteta sivulle. Ja kuulovaikutelmassa
makuasiat tulevat aina vahvasti mukaan. Siksi elementtejä
on yleensä useita, testin malleissa kahdesta neljään
kappaletta. Tämä kaiutinluokka on järkevä seuraava askel
ylöspäin sille, joka omistaa erinomaiset 700?800 euron jalustakaiuttimet . Kaikkia
ääneen vaikuttavia fysikaalisia yksityiskohtia ja niiden
yhteisvaikutuksia ei kuitenkaan vielä tunneta.
Siksi suunnittelussa on tukeuduttava enemmän tai
vähemmän myös kuunteluun. Jos samoja elementtejä käytetään myös
keskiäänien toistoon, kaiuttimen suuntaavuus kasvaa
pystytasossa. Testimme tarkoitus on helpottaa valinnan
tekemistä.
Lattiakaiuttimen suurempi koko antaa mahdollisuuden käyttää matalien äänten toistamiseen enemmän kartiopinta-alaa. Se taas vähentää haitallisia heijastuksia
huoneen lattiasta ja katosta. Siksi monissa kaiuttimissa bassoelementteihin johdettavaa signaalia muokataan niin, että
vain yksi niistä toistaa jakotaajuuteen asti. edellyttäen tietysti, että valitsee oikein. Se lisää periaatteessa kykyä
toistaa voimakkaita bassoja puhtaasti. Jokaisella on
hieman erilainen käsitys hyvästä äänestä. Nykyään on tavallista, että perinteiset mittausarvot ovat jotakuinkin
kunnossa. Näitä ovat esimerkiksi illuusio toiston nopeudesta, erottelevuus tai bassojen muhkeus. Metrin korkuisen, useita elementtejä sisältävän pilarin toteuttaminen kunnolla maksaa selvästi pikkukaiutinta enemmän. Arviointia ei
helpota myöskään se, ettei voi koskaan tietää, miltä
tietyn äänitteen pitäisi tarkasti toistettuna kuulostaa.
Toinen ratkaisevan tärkeä asia on, että kaiutin toimii ympäristössä, joka vaikuttaa huomattavasti äänentoistoon. Koska kaiutin säteilee ääntä eri tavalla eri
suuntiin, taajuusalueiden välisessä tasapainossakin
päädytään helposti erilaisiin ratkaisuihin.
Oman lukunsa muodostavat valmistajat, jotka kiinnittävät voimakkaasti huomiota johonkin tiettyyn äänelliseen ominaisuuteen. Se saattaa tuntua yllättävältä, varsinkin kun otetaan huomioon, että monilla valmistajilla on huippulaittein varustetut laboratoriot.
Syynä tilanteeseen on, että hyvän kaiuttimen tekeminen on osin tiedettä ja osin taidetta. Vaikka kaiutin kuulostaisi erinomaiselta
akustoidussa kuunteluhuoneessa, se voi olla hyvinkin
värittynyt ja rasittava kotioloissa.
Kaiuttimien testituloksia tarkasteltaessa niistä löytää erilaisia suunnittelun painotuksia. Tällöin
? Boston
Acoustics M340
? Dali Ikon 7 MK2
? JBL Studio 580
? KEF R500
? Magnat
Quantum 805
? Martin Logan
Motion 20
? SVS Ultra Tower
? System Audio
Aura 50. Tällaisissa tapauksissa ääni voi kokonaisuutena
poiketa hyvinkin paljon luonnollisesta.
Kun näihin tekijöihin vielä lisätään se, ettei teknisistä yksityiskohdistakaan voi päätellä kovin paljon
30
kaiuttimien laadusta, niiden vertaileminen ja valinta
on erityisen kiinnostavaa.
Askel ylöspäin
Tällä kerralla olemme ottaneet testattavaksi joukon
noin 2000 euron parihintaisia lattiakaiuttimia. Muutamat valmistajat
kertovatkin pitävänsä tätä yhtenä tavoitteenaan.
Kahden tai useamman bassoelementin käyttö tuo
suunnitteluun myös haasteita. Kotelon tilavuus helpottaa myös refleksitoiminnon virittämistä
alas. vertailu
Lattiakaiuttimet 1800?2000 ?
Teksti Pekka Tuomela Mittaukset Aalto-yliopisto ja Mauri Eronen Kuvat Pekka Tuomela ja Mauri Eronen
Laatua ja loistoa
olohuoneeseen
Joka suhteessa hyvä lattiakaiutin
maksaa aina jalustakaiutinta
enemmän. Tavoite on periaatteessa yksiselitteinen: saada aikaan tuote, joka
toistaa äänen uskollisesti, sitä muuttamatta. Äänikuvaa ja sointitasapainoa voi olla vaikeampi saada yhtenäiseksi, jos säteilevän pinnan suuruus muuttuu paljon jakotaajuuden kohdalla. Testasimme kahdeksan
ehdokasta kiinnostavasta 2000
euron hintaluokasta.
KAIUTTIMIEN suunnittelun ei luulisi olevan vaikeusasteeltaan mitään ydinfysiikkaa tai avaruustiedettä,
mutta tulokset ovat silti vuosi vuodelta kovin vaihtelevia
?Hyvän
kaiuttimen
tekeminen
on osin
tiedettä
ja osin
taidetta.?
vertailu
31
Se tekee ulkoasun siistimmäksi, kun kaiutinta kuunnellaan ilman
suojusta.. KEF käyttää yhdysliuskojen sijasta kierrettävää nuppia, joka antaa
luotettavan kontaktin.
Perinteisen mustan ja pähkinäpuun lisäksi monilla
valmistajilla on myös muita pintavaihtoehtoja, esimerkiksi nykyään suosittu valkoinen. Kun ääntä säteilevä kalvo on sijoitettu syvennykseen tai ympäröity suuntaimella, elementti ei
pääse muuttumaan erittäin laajalle (lähes 180 asteen
kulmaan) säteileväksi toiminta-alueensa alapäässä.
Toteutus helpottaa myös sovitusta bassoelementin
(tai keskiäänisen) toistamaan alueeseen.
Liittimien kosketus tärkeätä
Vertailuun osallistuneiden kaiuttimien kotelot vaikuttavat riittävän tukevilta. Myös vaimennusainetta on kaikissa
tyydyttävästi. Silloin on pidettävä
huolta siitä, että naparuuvit puristavat kunnolla liitinparien yhdysliuskoja. Koska bassoelementtien ylemmät jaot
ovat erisuuruiset, kummallakin on oma sarjakelansa.
JBL:ssä pelkästään
diskantin suodinlevy
sisältää viisi kelaa,
neljä muovikondensaattoria ja viisi
vastusta
Boston Acousticsin
jakosuodin on kahdella piirilevyllä.
Sarjaan kytketty
suuri elko (600
mikrofaradia) muokkaa bassovastetta ja
rajoittaa elementtien kuormitusta.
k uitenkin menetetään suuri osa suuntaavuuden tuomasta edusta. Taitavalla suunnittelulla voidaan kuitenkin saada molempien ratkaisujen edut.
Kolmessa testin kaiuttimessa on kokonaan oma elementtinsä keskiäänialueen toistoa varten, Bostonissa ja
KEFissä keskiäänisiä on yksi ja SVS:ssä kaksi kappaletta.
Myös diskanttielementillä on osansa suuntakuvion
hallinnassa. Monipuolisuus on
sisutukseen sovittamisen kannalta tervetullut asia.
KEF, Magnat ja Martin Logan käyttävät etulevyn suojuksen kiinnityksessä apuna magneetteja. Etenkin KEF on paneutunut ilmatilan
32
vaimennukseen huolellisesti, jopa refleksiputkien ympärille on kierretty polyesterivanua.
System Audiossa ja Bostonissa on yksi liitinpari, ja
muissa niitä on kaksi toistokaistojen erillistä kaapelointia varten. Sisällä on rakennetta jäykistäviä kehikoita. Useimmat kaiuttimien omistajat käyttävät yksinkertaista johdotusta. vertailu
Lattiakaiuttimet 1800?2000 ?
SVS:n jakosuotimen piirilevy on kookas, ja komponentteja on runsaasti.
Dalin jakosuotimessa on kaksi
päällekkäin asennettua levyä,
joille osat on liimattu ja johdotettu suoraan toisiinsa.
KEF:in basson suodin on sijoitettu erilleen kotelon
alaosaan. Huono kosketus voi aiheuttaa
säröä ja taajuusvasteen vääristymistä. Vaimennusainetta on runsaasti, jopa refleksiputket on kiedottu vanuun
Magnatin sisäisessä johdotuksessa käytetään
Oehlbachin valmistamaa kaapelia.
System Audion kaikki neljä kartioelementtiä toistavat
bassoja, mutta suodin rajaa niiden kaistat yläpäästä
eri tavalla.
Martin Loganin naparuuvit kytkeytyvät suoraan jakosuotimen piirilevylle
Muilla testimusiikin tyyleillä homma
pysyy hyvin kasassa ja kaiuttimella on luonnetta. Siinä oli mahdollisuus
Boston Acoustics M340
Mauri Eronen: Äänikuva muodostuu hyvin avarana ja
syvänä. Diskantti soi
pitkään. Stereokuva
syvyyssuunnassa kovasti kaksiulotteinen, eivätkä soittimet
kuulosta oikean kokoisilta, vaan leviävät sivusuunnassa
epämääräisiksi. Äänikuva
piirtyy ehkä hivenen pienenä, mutta tarkkana kokonaisuutena. Kuunteluraadissa oli kaikkiaan neljä kuuntelijaa. Herkkyys ja eloisuus haukkaavat suuren osan
kuunteluun keskittymisestä vieden huomiota pois esimerkiksi
äänikuvabongailusta. Diskantti on kirkas, keskialue aavistuksen ujo. Pelti helisee elävää elämää elävämmin,
joten liian suurella volumella tai vääränlaisella äänitteellä
yläpää käy helposti korviin. Liialliseen pistemäisyyteen ei ylletä, vaan kokonaisuus
pysyy kuultavissa. Keskialue ja diskantti kuulostavat ihan hyviltä,
mutta bassojen jatkuva muhjuaminen kerjää taukoamatta
huomiota muiden äänialueiden jäädessä paitsioon. Äänikuva on ilmava ja avara, joskaan ei niin
Dali Ikon 7 Mk2
Mauri Eronen: Leveä ja syvä äänikuva, jossa toisto ei
paikallistu kaiuttimiin. Stereokuva
on periaatteessa jäsentynyt ja leveästi etuseinän täyttävä.
Tarkemmin kuunnellessa syntyy vaikutelma, että osa asioista
on keskellä ja siirryttäessä kaiuttimiin päin tulee tyhjää,
kunnes taas reunoilta kuuluu informaatiota. Tämä luo sointiin hieman
kaupallista henkeä. Enemmänkin fiilistoistimet.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 6,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 6,5
Taajuusbalanssi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
Huono
3
4
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
33. Basso on kohtuullisen siisti ja tasapainoinen, joskin ripaus kontrollia ja dy-
JBL Studio 580
Mauri Eronen: Äänikuva muodostuu neutraaliksi ja korostelemattoman tarkaksi. Kokonaisuus on
kuitenkin vapautunut, jota elämää runsaampi ja pulleampi
basso vähän latistaa.
Taajuusbalanssi: 6,75 Äänikuva: 7,25
Dynamiikka: 7,5 Kokonaisuus: 7,0
Taajuusbalanssi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
Huono
3
4
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
menevät vähän yliteräviksi, mutta sävy ei ole kaikkein ikävin,
vaan jollain tapaa samettisen viiltävää. Yleisbalanssi on miellyttävään
päin. Napakka ja erotteleva kaiutin, jolta toivoisi hieman
leppoisampaa lähestymistapaa.
Taajuusbalanssi: 8,25 Äänikuva: 9,0
Dynamiikka: 9,0 Kokonaisuus: 8,25
Mikael Nederström: Etäinen ja muheva ääni, jossa keskialue
jää yläpään ja alimpien taajuuksien varjoon. Rumpalin
käsien työskentelyä on helppo seurata, koska tausta on
musta ja alukkeet lähtevät skarpisti. Dynamiikkaa on tarvittaessa hyvin. Kovemmassa metalliryydityksessä bassot alkavat jyrätä päälle ja peittävät muuta
tapahtumaa alleen. Sävymaailma on silti miellyttävä, joten kaiuttimella
kuuntelee musiikkia mielikseen, kunhan ei laita lautaselle
sitä kaikkein kirkassoundisinta levyä. Kokonaisuus on veikeän kaksijakoinen.
Tavallaan luontevan neutraali, mutta samalla viileän iskevä.
Paketti palvelee enemmänkin yksityiskohtien metsästäjää
kuin leppoisaa kuuntelutuokiota arvostavaa nautiskelijaa.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 8,5
Dynamiikka: 7,75 Kokonaisuus: 7,25
Taajuusbalanssi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
Huono
3
4
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
mölistä tarpeettomasti jättäen vaikutelman paikallisesta
bassokorostumasta. Kaksi heistä oli tuttuja testikuuntelun
ammattilaisia ja kaksi kokeneita hifiharrastajia.
Jokainen antoi pisteet asteikolla 0?10 äänentoiston kolmesta osa-alueesta:
taajuusbalanssi (sointitasapaino), ääni- ja stereokuva (tilavaikutelma ja erottelu
syvyys- ja leveyssuunnassa) sekä dynamiikka (kyky toistaa suuria voimakkuuden
vaihteluita luonnollisella äänenpainetasolla).
Pisteet annettiin myös äänenlaadusta kokonaisuutena. Keskialue on hieman tukkoinen mutta
transientit nopeasti toistava. Ainoastaan piano nahistui kosketinsoittimeksi. Keskialue
ihan mukiin menevä. Keskialueella on mehevää artikulaatiota, ja kipakoissa trumpetin transienteissa on aavistus ylienergisyyttä.
Alakeskialueella on aavistus tukkoisuutta. Varmasti kyseisillekin kaiuttimille omat kannattajansa löytyy, mutta hifikäyttöön sanoisin näitä turhan
epäneutraaleiksi. Muussakaan mielessä kovia
voimakkuuksia ei voinut ylläpitää, toisto alkoi kihistä ja tukkoontua. vertailu
kuunteluarviot
KAIUTTIMIEN testikuuntelut tehtiin sokkona yksi kuuntelija kerrallaan. Avoimella
tavalla läpivalaiseva ja kerroksittaisia elementtejä hienosti
erotteleva puhdasääninen kaiutin, joka ei välttämättä sovi
täydellisesti rentouttavaa tai hissua toistoa etsivälle.
Taajuusbalanssi: 8,25 Äänikuva: 8,75
Dynamiikka: 9,25 Kokonaisuus: 8,0
Mikael Nederström: Kirkassävyinen soundimaailma, jossa
keskialue jää hivenen muhevan basson ja helisevän diskantin
varjoon. Ei rasittava,
mutta ei erityisen yleispäteväkään, eli sijoittuu keskitasolle.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 7,25
Jukka Piispa: Kaiuttimella on energinen, etukenossa kulkeva
ulosanti. Äänikuva on kyllä avara, mutta painottuu kaiuttimiin
laidoilta. Diskantti
namiikkaa toisivat auktoriteettia lisää. Tämä tuo tiettyä subjektiivista
hitautta dynamiikan toistoon, vaikka musiikki periaatteessa
eteneekin. Basso on balanssissa, joskin hieman yläbassovoittoinen. Pintaraapaisua syvemmällä on
kuitenkin hieman sähäkkä yläpää ja kohtalaisen puskevat
bassot. Bassoissa on PA-tyylistä otetta ja
ajoittain pyöreähköä särmää. Balanssi on erinomainen,
ja kokonaisuus miellyttää korvaa sekä mieltä.
Taajuusbalanssi: 7,25 Äänikuva: 7,5
Dynamiikka: 7,5 Kokonaisuus: 8,0
Riku Hakala: Avoin, ylierotteleva ja tarkkailumonitorimainen
ääni. Kuminaa tai jyräävyyttä ei ole, ja kaiutin on hyvin
balanssissa. Jos luukutukseen ei ala, saa irti hengittävää laulua,
ilmavat ja raikkaat taustat sekä kiinteän toimivat bassot.
Laulaja työntyy eteen silloin kun on tarkoitus ja bändi levittäytyy realistisen oloisesti lavalle. Ei kovin yleispätevä,
mutta tummasointisessa akustiikassa ja oheislaitteilla voisi
olla toimiva ratkaisu.
Taajuusbalanssi: 6,5 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 6,75
Jukka Piispa: Bassopää on testiryhmän kärkipäätä, löytyy
iskua, vääntöä ja innostavuutta. Ääni on kuitenkin luonteeltaan siisti ja rauhallinen,
joten hyvin harvalle äänitteelle ilmaantuu varsinaisia rasitusoireita. Toisto
tuntuu olevan selvästi paloitellulta bassoon, keskialueeseen
ja diskanttiin. Kiinteä ja hyvä soundi.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 7,5
Dynamiikka: 7,5 Kokonaisuus: 7,5
Riku Hakala: Kyllä potkii. Sointi on sävykäs, mutta ei aivan uskollinen äänitteelle. Peltien soidessa ongelma kuitenkin katoaa, sillä
sävyt ovat jopa pidättyneen herkät ja kauniit. Diskantti on vähän vaisu. Skarpista otteesta huolimatta mikään
ei riivi. Hanaa avattaessa festaritunnelma laimenee, koska alakerta alkaa pehmoilla ja
on selkeä, avoin ja miellyttävä, ilman turhia sihinöitä. Kun kappale kasvaa ja tapahtumaa alkaa olla
enemmän, kaiutin ei pysy enää täysin mukana menossa.
Viehättävimmät ominaisuudet ovat kuitenkin sävykkyys,
äänien helppo irtoaminen ja kovalla tempolla runttaaminen:
mennään eikä meinata.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 7,25
Riku Hakala: Bassoa annostellaan isolla pyöreäreunaisella
kauhalla. Silti solisti sijoittuu erinomaisen tarkasti keskelle
ja hieman kohti kuulijaa. Ässät
tiukkuus. Äänessä on epäkaiutinmaisuutta.
Basso ulottuu alas mutta kumisee aavistuksen. Bassossa on napakkuutta, mutta toisto ei ulotu kovin
alas. Toistimien vahvuus piilee selkeästi bassoissa, jotka
kuulostavat oikeilta ja aidoilta. Lähinnä tasapainotus kuuluu laulajan ja kitaran
lievänä taka-alalle vetäytymisenä. Läheinen ääni kuulostaa tarkalta
ja analyyttiseltä, mutta kääntöpuolena on ylikirkkaiden
levyjen kohtelu vähemmän diplomaattisesti. Tämä sillä rajoitteella, että
kappale ei ole työnnetty täyteen bassoenergiaa ja äänenvoimakkuus pidetään maltillisena. Dynamiikkaa ja vaivattomuutta löytyy tarvittaessa
hurjasti. Ei ihan oikeaoppinen
hifimielessä, mutta mukava tuttavuus silti.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 7,25
Jukka Piispa: Nyt alkaa löytyä erottelukykyä pienimuotoisessa musiikissa, soittimen luonteet tulevat esille. Jopa tuplabasarien kalvon
napsahduksia voi helposti bongailla ja analysoida. Diskantti on helähtävyydessään kaunis ja
tasoltaan energinen mutta kokonaisuuteen sopiva. Bassosta puuttuu iskevin
ottaa huomioon myös muita ominaisuuksia kuin edellä mainitut ja arvioida kaikkien ominaisuuksien toimivuus yhdessä. Voimaa on
erittäin paljon. Diskantti on joiltain osin aavistuksen
koholla, sillä vanhan äänitteen taustakohina tulee korostetusti esiin. Yläpää tuo
rauhalliseen otteeseen ripauksen omaperäisyyttä: diskantti
soi kauniisti helähtäen, ja pellit rytmittävät soittoa kepeäksi.
Kokonaisuus ei sävyllisesti niitä innostavimpia, mutta tarkka
ja määrätietoinen ote sekä helppo kuunneltavuus tekevät
kaiuttimesta yleispätevän ja pitkään kuunneltuna kelvon
kumppanin.
Taajuusbalanssi: 8,25 Äänikuva: 8,75
Dynamiikka: 8,75 Kokonaisuus: 8,5
Mikael Nederström: Kirkas, läheinen ja diskantiltaan varsin
iskevä äänimaailma. Näillä
onnistuu peltienkin bongailu ilman päänsärkyä. Kaikki osa-alueet erottelevat hienosti, mutta
tuntuvat erillisiltä elementeiltään. Niinpä myös haitsu
erottuu korostuneesti ja pellit räiskyvät iloisesti. Kevyempibassoisilla äänitteillä rytmiikka sen
sijaan toimii hyvin. Siten kokonaispisteet eivät ole suoraan
pääteltävissä osa-alueiden pisteistä.
Kaiutinkohtaisten yhteenvetojen yhteydessä on pisteistä graafiset kuvaajat,
joissa näkyy myös arvosanojen hajonta.
HUOM! Kuuntelussa KEFin ja SVSn refleksiputket olivat tukittuina mukana toimitetuilla tulpilla.
tarkka kuin tämän session parhaimmistossa
Yläbassossa on aavistus kuminaa, mutta
kovin vakavaksi ongelmaa ei haukkua. Toistossa on läheisyyttä ja autenttisuutta ilman
aggressiivista päällekäyvyyttä. Diskantti on sinänsä siisti,
joten kaiuttimen esiin työntyvä luonne menee enemmänkin
läheisen keskialueen piikkiin. Balanssi
on kohdallaan, ja kaiutin toistaa musiikkia kevyen helpolla
otteella. Itseni oli hankala löytää suoranaista innostavuutta kuuntelussa, vaikka moni asia toimii ihan hyvin. Paremmin tasapainotettuna toisto olisi musiikkia palveleva, mutta tällaisena
huomio kiinnittyy akustisella musiikilla liikaa pieniin virheisiin.
Sähköisellä ja kevyellä musiikilla erittäin napakasti potkaiseva
basso ja menevyys taas pelastavat paljon.
Taajuusbalanssi: 7,5 Äänikuva: 8,5
Dynamiikka: 8,5 Kokonaisuus: 8,0
Mikael Nederström: Iskevä ja tasapainoinen ääni. Samalla alakeskialue on selvästi tummempi. Kokonaisbalanssi on silti hieman sihahtavaan
päin, ässät suhisevat aika ajoin ja torvet sekä pellit käyvät kihisemään. Aineellinen ja hyvin levittyvä äänikuva, bändin
yhdessä työskentelyä on poikkeuksellisen helppo seurata.
Diskantti ja yläkeskialue on sovitettu hienosti yhteen, pianot
ja torvet sekä pellit toistuvat läpikuultavasti ilman häiritseviä
tekijöitä. Suoraviivaisen konstai-
Magnat Quantum 805
Mauri Eronen: Iso äänikuva, joka piirtyy voimakkaasti
reunoille paitsi keskellä miksatulla solistilla. Mitään ylimääräistä riipivyyttä ei silti ole kuultavissa. Musiikista nautiskeluun kokonaisuus on
mielestäni turhan rasittava.
Taajuusbalanssi: 6,5 Äänikuva: 6,25
Dynamiikka: 6,0 Kokonaisuus: 6,25
Taajuusbalanssi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
3
4
System
Audio Aura
50
Erinomainen
SVS Ultra
Tower
Hyvä
Martin
Logan
Motion 20
Tyydyttävä
Magnat
Quantum
805
Välttävä
KEF R500
Huono
JBL
Studio 580
(kokonaisuus)
Taajuusbalanssi
Dali
Ikon 7 MK2
Mauri Eronen
Mikael Nederström
Jukka Piispa
Riku Hakala
YHTEENSÄ (keskiarvo)
Jukka Piispa: Tässä on kaiutin, jonka parissa todella
uppoutuu musiikkiin. Transientit ja voimakkuuden vaihtelut ilmenevät
helposti. Tiettyyn äänenvoimakkuusrajaan asti todella nautittava kaiutin.
Taajuusbalanssi: 8,0 Äänikuva: 8,0
Dynamiikka: 7,5 Kokonaisuus: 8,5
Riku Hakala: Huomiota herättämätön ja neutraali, mutta
vähän pienimuotoinen kokonaisuus. Basso on erittäin hienosti napauttava
mutta kevyenpuoleinen, eikä ulotu kovin alas. Kokonaisuus on
kuitenkin neutraalin yhtenäinen, rullaavan ja ehjän kuuloinen. Stereokuva on pienimuotoinen ja normaalia
kapeampi. Äänikuva neutraali, jossa laulaja toistuu alhaalta ja
pienen purkkimaisen sävyn saattelemana. Alarekisteri pysyy kyllä hienosti
kasassa kovempaakin paukutettaessa ja oikeastaan vain
paranee. Pidättyvän oloinen ja verhoutunut toisto niistää musiikista läpinäkyvyyttä. Silti
yleisilme kuulostaa poikkeuksellisen mukavasti eteenpäin
rullaavalta. Pellit jäävät
vähän taustalle ja iskut sammuvat melko nopeasti. Hauska kuunneltava, jonka pisteitä nostaa rasittavien
väritysten puuttuminen ja yleispätevä ote.
Taajuusbalanssi: 8,0 Äänikuva: 8,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 8,25
Jukka Piispa: Aika neutraali kaiutin yleisesti ottaen, ehkä
jopa hieman liian hajuton. Piano soi
uskottavasti ja varsin luonnollisesti. Luonnetta, vakaata toistoa, sävyjä
ja ilmavuutta, todella toimiva paketti.
Taajuusbalanssi: 8,0 Äänikuva: 8,0
Dynamiikka: 8,5 Kokonaisuus: 8,75
paa, vaan pientä terävyyttä artikulaation reunoihin tarrautuu
jatkuvasti. Elävä tunnelma syntyy helponoloisesti, vaikka
bassoille kaipaisikin lisää ytyä. Hieman kovempaa kuunnellessa tulee lievää kovuutta
ja kovin rajua luukutusta ei voi harrastaa. Vastapainoksi pellit soivat tarkasti ja bassot ovat
kuivakan napakat, jolloin tuplapoljentokin napsuu irtonai-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
Huono
3
4
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
keikkuvat aivan veitsenterällä neutraalin ja rasittavuuden välimaastossa. Sävyvirheistä huolimatta kokonaisuus toimii.
Taajuusbalanssi: 7,5 Äänikuva: 7,5
Dynamiikka: 8 Kokonaisuus: 7,5
Boston
Acoustics
M340
kuuntelupisteet
lematon ääni, jossa on paljon oikeaa, vaikka monen muun
kaiuttimen tarjoama viihdefaktori puuttuukin. Lisäksi kitaratkin saavat rasittavia sävyjä
osakseen. Iskevä muttei herkkäsieluinen.
Taajuusbalanssi: 8,0 Äänikuva: 8,5
Dynamiikka: 8,5 Kokonaisuus: 7,75
Mikael Nederström: Skarppi ja rivakasti etenevä ääni. Se mitä bassosta irti
saadaan tulee ryhdikkäästi, joskin enemmän yläbassolle
painottuen. Kaikesta huolimatta äänessä on jotain selittämätöntä
pidättyväisyyttä ja paketti kuulostaa teennäisen raikkaalta
ja ylävireiseltä. Alapää kun on sopivasti napakka. Äänikuva erotteleva ja
hyvä, jossa kauneusvirheenä laulaja tuntui jäävän normaalia
alemmas.
Taajuusbalanssi: 7,25 Äänikuva: 7,75
Dynamiikka: 6,75 Kokonaisuus: 7,0
Taajuusbalanssi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
Huono
3
4
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
sesti. Itselleni lopputulos on kuitenkin hieman liian kliininen ja kylmä.
Taajuusbalanssi: 7,5 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,5 Kokonaisuus: 7,0
Riku Hakala: Ässissä on ylimääräistä terää, särmää ja
sihahdusta, jonka johdosta kaiuttimia ei todellakaan tee mieli
kuunnella kovaa. Alakeskialueella on hitunen
nuhaisuutta, mutta ei haittaavassa määrin. Kokonaispaketti on omaan
makuuni testin toimivin, kaiutin toimii monenlaisella musiikilla ilman moitteen sijaa. Diskantti
on jonkin verran koholla, ja pelleissä on sihakkaa energiaa.
Yläkeskialueella on selvää yliartikulointia. Aika ajoin tyyli on sähisevä, mutta
tämä ei pääse häiritsemään kuin tietynlaisilla kappaleilla.
Toisto pysyy upeasti kasassa aika kovassakin paukutuksessa
ja isoilla äänenvoimakkuuksilla. vertailu
Lattiakaiuttimet 1800?2000 ?
kuunteluarviot
KEF R500
Mauri Eronen: Autenttisen oloinen ja suuri äänikuva. Äänikuva on vakaa ja keskellä
nipussa, joten osa äänitteistä voi kuulostaa hiukan kuivalta,
mutta tämä ei ole kaiuttimen vika. Kuuntelun edetessä yläkerta ei ole aivan ärsytysvakumuun, joten ihan lähelle rajapintoja kaiutinta ei kannata
sijoittaa. Sävymaailma on
tavallisesta poikkeava. Ylärekisteri on todella erotteleva, keskialueelta löytyy mehukkuutta ja bassopäästä luonnollista
vääntöä sekä luonnetta. Näiltä osin todella luonnollinen ja yksityiskohtainen
soundi. Skarpin toiston ystävälle hyvä valinta.
Taajuusbalanssi: 6,75 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 7,0
Jukka Piispa: Tiukkaa otetta ilman basson muhjuamista. Jotain tukkoisuutta
keskialueella muutenkin on ja piano soi kuin ohuen verhon
takaa. Musiikki herää
luonnollisesti eloon. Soundi
ei ole korostuneen lämminsävyinen, miellyttävä tai sävykäs,
vaan enemmänkin karun neutraali. Toisille
tämä voi olla hyvä asia, koska suoranaisia ominaispiirteitä
ei diskantin kihauttelua lukuun ottamatta erotu. Bassot on viritetty sopivasti, toisto on tasaista, kiinteää, sävykästä
ja nopeaa. Bassot ovat tasaiset eivätkä
hidastele, äänikuva on vakaa vaikkakin aika lattea ja erottelevuutta löytyy. Soveltunee parhaiten pienehköön ja yläpäätä korostamattomaan
tilaan. Stereokuva ei ole täydellisen tarkka piirroltaan, ja siinä
tuntuu olevan ripaus seilaavuutta. Dynamiikkaa on mukavasti, mutta
heikompi äänite kääntyy äkkiä keskialueeltaan pistäväksi.
Yleissoundi on selvästi enemmän rytmiikkaa kuin lämminhenkistä sävytoistoa korostava. Tärkeä keskialue kuulostaa luonnolliselta ja
avoimelta. Ylempänä rekisterissä on
hieman kireyttä ja muovisuutta. Hieman musiikkimateriaalia
rajoittava sointi, johon on tunnuttu haettavan erottelevuutta
miellyttävyyden ja yhtenäisyyden kustannuksella. Bassoilla on taipumusta lievään
Martin Logan Motion 20
Mauri Eronen: Äänikuva on erittäin suuri ja kaikuisan oloinen. Keskialue tulee hyvällä
tavalla iholle. Keskialue on hyvin tummasointinen, mutta äkkinäisiä
muutoksia äänialueilla ei tapahdu. Kokonaisuus on enemmänkin tiukkaan kuin miellyttämishaluiseen
suuntaan kallellaan. Diskantissa on mukana pientä viileyttä ja ässät
nut. Basson puolesta toistimet kestäisivät volumen
nostoa runsaamminkin, mutta tällöin yläkerta alkaa ilmoittaa
olemassaolostaan juuri ässien terävöitymisellä, sivaltaen
luukutushimot mielestä melkoisen päättäväisesti. Bassot napsuu lihaisasti, mutta jotain pahvista
sävyä niissäkin välillä ilmenee. Tasapainoinen ja yksi eniten
musiikkia palvelevia kaiuttimia, jonka pienet balanssiheitot
eivät haittaa käytännössä lainkaan.
Taajuusbalanssi: 8,5 Äänikuva: 9,0
Dynamiikka: 8,0 Kokonaisuus: 8,75
Mikael Nederström: Aika ytimekäs ja siisti soundi, jossa on
vain aavistuksen verran keskialuevoittoisuutta, mikä ilmenee
lähinnä lievänä honotuksena lauluäänillä. Myös dynamiikka ja keskialueen
ryhti ovat hyvässä kuosissa, sillä rummut paukkuvat ja kitara
napsuu juuri kuten pitääkin. Yleispätevä ja
neutraali valinta.
Taajuusbalanssi: 8,25 Äänikuva: 8,25
Dynamiikka: 8,25 Kokonaisuus: 8,25
8,25
7,25
7,25
7
7,4
8,5
6,75
8
7,25
7,6
8
7,25
7,5
6,5
7,3
8
8,25
8,75
7,5
8,1
7,75
7
8,5
7
7,6
8,75
8,25
7
6,25
7,6
8,75
7,25
8,25
8,25
8,1
7,75
7,25
7
8,75
7,7. Diskantti ei ole helein mahdollinen, mutta riittävän
siisti ollakseen kiinnittämättä mitään negatiivista huomiota.
Basso on joillakin näytteillä melko muheva mutta ei korostu-
34
Riku Hakala: Basso on ok ja disussa kiva tatsi. Jos on kiinnostunut tutkimaan äänityksissä
käytettyjä säröjä ja muita yksityiskohtia niin nämä toistimet
ovat oiva valinta
Koko
kuuntelun aikana en kirjoittanut paperille
muistiinpanoja, vaan aika meni kuunnellessa, ja huomiot tuli kirjattua vasta session päätyttyä. Näillä kelpaa luukuttaa myös reippaammalla otteella.
Stereokuva yhtenäisen ja aidon kuuloinen. Bassoissa on sopivasti napakkuutta,
ja diskantin helähtävyys on ryhmän kärkeä.
Kuuntelussa käytetyt äänitteet:
? Miles Davis: Kind of Blue
? George Duke: After Hours
? Jacques Loussier Trio: The Bach Book
? Paul Simon: Graceland
? Infected Mushroom: B.P. Keskialue
toimiva ja luonnollinen, jossa laulaja hyvin esillä. Niinpä
mukavasti eteenpäin nojaava ja menevä
kokonaisuus siivitti kilpailijan mitalikahveihin oikeuttavaan suoritukseen.
Kuuntelussa käytetyt äänitteet:
? Retropop: Pieni ja ihmeellinen
? Lost Society: Lead Through the Head
? Amy Grant: Hats
? Giant: Hold Back the Night
? Indica: Ulkona
? Stratovarius: Falling Star
? Stratovarius: Fantasy
? Sonata Arctica: Losing My Insanity
? De Lirium?s Order: Autistic Savant
35. Basso ei kumise, mutta ei myöskään napsu parhaalla tarkkuudella. Kahden kärkeen
menevät tasaväkisesti KEF ja Martin
Logan. Olen yleensä melko allerginen näiden
esittämille pienillekin sävyvirheille, mutta
onneksi tällä kertaa yksikään naputuksen
aihe ei ollut valtaisan häiritsevä. Jytisevä ja
kirkas soundi saa basson potkimaan ja pellin helisemään niin,
että huonokuuloisempikin tajuaa, missä mennään. Alakertaankin on saatu rakennettua pätevä kompromissi tarkkuutta
ja pyöreähköä lihaisuutta ilman suurempia häröilyjä. Yläpään erottelu, mehukas
keskialue ja kontrolloitu basso vievät
eheän kokonaisuuden ihon alle saakka.
Kuuntelussa käytetyt äänitteet:
? Michael Jackson: Get on the floor
? Michael Jackson: Man in the mirror
? Dagon: The last
? Kerkko Koskinen: Crooked Room
Riku Hakala
Tämänkertaisen testin mestari on System
Audio, joka tarjoaa helposti kuunneltavaa
ja tasapainoista ääntä, ilman suuria virheitä
tai kompromisseja. Diskantti on poikkeuksellisen siisti ja rasittamaton, mutta ajoittain keskialue jää
aavistuksen basson varjoon. Molempia kuitenkin yhdistää
kuuntelun helppous. Kumpikaan ei ole täysin neutraali,
mutta molemmissa ehjä ja helposti
kuunneltava toisto palvelee musiikkia.
Ensimmäinen on luonteeltaan lähinnä
huoleton jytäkaiutin, kun taas jälkimmäistä
luonnehtii enemmänkin karu ja neutraali,
mutta tietyllä tapaa silti musiikkiystävällinen ote. Tätä tukee myös
System Audio Aura 50
Mauri Eronen: Muheva ja keskialueeltaan tumma sointi piirtyy leveyssuunnassa laajaan kenttään. Tämä on tietysti hieno asia
kun muu maailma unohtuu ja voi eläytyä teokseen.
Taajuusbalanssi: 7,5 Äänikuva: 7,5
Dynamiikka: 8,0 Kokonaisuus: 8,25
Riku Hakala: Ensivaikutelma on ryhdikäs ja kohtuu tasapainoinen. Vaikka bassoista pientä
persoonaa löytyykin, esiintyvät muut äänialueet tasaisesti edukseen luonnollisten
sävyjen saattelemana, muun vertailuryhmän painiessa pikku virheiden kanssa.
Kakkosvalintana tulee SVS. Empire
Mikael Nederström
Kaiuttimien keskimääräinen taso oli hyvä,
joten parhaimmiston valitseminen osoittautui hankalahkoksi. Äänikuva toimii kohtalaisesti
aueten irtonaiseksi, mutta viimeinen kiinteys puuttuu vaikka
avaruutta löytyy. Pellit kilahtavat hyvin ja
yleispätevä, mutta varmasti kohtuullisen viihdyttävä ääni, jos
huone on iso ja vaimea.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 7,25
Jukka Piispa: Periaatteessa kaiutin on neutraali ja toistaa hyvin
oikein, mutta musiikin imu jää tuntematta. Hyvä ja neutraali kaiutin, mutta sävyjä ja
sielukkuutta voisi minun makuuni irrota enemmän.
Taajuusbalanssi: 7,5 Äänikuva: 8,0
Dynamiikka: 7,5 Kokonaisuus: 7,0
Riku Hakala: Selkeä ja balanssissa oleva kokonaisuus.
Diskantti kilahtaa puhtaan skarpisti ja avoimesti. Toisaalta väliin
rauhalliseen yläpäähän kaipaisi jopa hieman lisääkin energiaa. Musiikkiin on helppo
keskittyä, sillä kaiuttimien ominaispiirteistä huolimatta mikään äänellinen
outous ei vie huomiota.
Siinä missä SVS on suuri, täsmällinen
ja dynaaminen, irrottaa MartinLogan
musiikista luonnollista läheisyyttä. SVS soveltuu paremmin kuunteluun
suurilla äänenpaineilla, sillä sen sävykkään
hillitty diskantti pysyy taatusti puhtaana.
Pienemmillä voimakkuuksilla valinta suuntautuu MartinLoganiin sen rennon letkeän
ja musiikkia palvelevan otteen ansiosta.
Taistelu kolmannesta sijasta on
tiukkaa, mutta Dali yltää palkintopallille
yleispätevyydensä ja hyvän balanssin ansiosta. Ei ihan
miellyttäväsävyinen yläpää. Piano aidon kokoinen ja oikean soundinen.
Pellit eivät isottele eivätkä ässät viillä tärykalvoja. Samoin keskialue tuntuu pidättyneeltä mutta toisaalta
ei käy rasittavaksi. Molemmat maalaavat äänikuvan suurena ja ilmavana. Kieltämättä joillakin, valmiiksi
vaisuilla äänityksillä loudness-henkinen lähestymistapa
tuo mukavasti kimallusta kuolleeseen soundiin. Testin
onnistunein yläpää ja muutenkin tasaisen mainio esitys.
Taajuusbalanssi: 9,0 Äänikuva: 8,5
Dynamiikka: 8,75 Kokonaisuus: 8,75
Taajuusbalanssi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
Huono
3
4
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
Kuuntelijoiden omat valinnat
Mauri Eronen
Vertailuryhmän kaksi parasta, SVS ja
MartinLogan, erottuvat omilla tavoillaan
edukseen. Muutenkin kaiutin
toimii hyvin monenlaisella musiikilla, jos
tuhti bassopää ei haittaa.
Kuuntelussa käytetyt äänitteet:
? Dire Straits: Calling Elvis
? Dire Straits: Fade to Black
? Dire Straits: Six Blade Knife
? Yello: Junior B
? Juice Leskinen: Graniitti hikoilee
Jukka Piispa
Tässä testissä kaikki kaiuttimet olivat
omilla tavoillaan todella hyviä, mutta
omiksi suosikeikseni muodostuivat KEF,
Magnat ja SVS tässä järjestyksessä.
SVS on helposti lähestyttävä, sävykäs
musiikin toistaja, joka ei turhaan hienostele. Pellit soivat raikkaasti ja kuulaasti, basson näppäilyt
erottuvat ja nyanssit tulevat esille. Pidättäytyneisyys
koko taajuusalueella ei päästä soundia vapautumaan herkäksi.
Nopeutta löytyy kuitenkin reippaasti, kappaleet rullaavat nätisti
eteenpäin. vertailu
SVS Ultra Tower
Mauri Eronen: Messevästi äänikuvaa maalaileva ja suurelta
kuulostava kaiutin. Helposti pitkään
kuunneltava kaiutin, jolla pystyy myllyttämään aika kovillakin
volyymeillä niin, että saa nautintoa. Basso erottelee hienosti, mutta pieneen
huoneeseen kaiutin ei sovellu hyvin. Lähimikitykset tosin saattavat
jopa ajoittain hyötyä jytystä toistosta, kun ohuimmat
tuotokset saavat auktoriteettia osakseen. Kovin suurilla äänenpaineilla
kuuntelu ei kuitenkaan onnistu.
KEF oli kuitenkin suosikkini. Jos huone olisi iso, niin SVS
olisi yleispätevä valinta rock-mättöä
kaipaavalle kuuntelijalle - basson ajoittain
turhan muhevasta luonteesta huolimatta.
Siisti diskantti palvelee hyvin hiukan
ikävämpiäkin äänitteitä. Akustisella materiaalilla yläpään ongelmallisuudet
ylittävät huomiokynnyksen. Soinnissa kun ei ole varsinaisia puutteita.
Yleispätevän helppo ja hyvin siistisointinen, joskaan hieman
verhoutuneena ei täysin musiikin sisintä avaava kaiutin.
Taajuusbalanssi: 8,5 Äänikuva: 9,0
Dynamiikka: 9,0 Kokonaisuus: 8,75
Mikael Nederström: Muheva ja jytäävä ääni, jossa raskassävyinen basso dominoi ylessoundia. Kohtuullisen hyvä kokonaisuus,
joskaan ei täysin yleispätevä. Kepeästi etenevä rytmiikka ja eheän
naturaalisti piirtyvä sävymaailma miellyttää. Ei yliavara vaan
luonnollinen. Tämä on
varsinainen hifistin heavypönttö jolla voi
tykittää musiikkia uskottavasti vaikka
naapureidenkin iloksi, bassojen pysyessä
ryhdikkäinä. Puhaltimissa
on alakeskialueella tavallista enemmän nuhaisuutta, mutta
samalla kaiutin erottelee helponoloisesti asioita. Kokonaisuus on aavistuksen
loudnessmainen, mutta onnistunut. Kiinteähköistä bassoista löytyy voimaa ja lihaisuutta,
jonkin verran ehkä liikaakin. Hieman epämääräinen, joskin
dynaamisesti toimiva kokonaisuus, joka toimii parhaiten
kevyellä musiikilla.
Taajuusbalanssi: 7,25 Äänikuva: 8,5
Dynamiikka: 8,75 Kokonaisuus: 7,75
Mikael Nederström: Muhkea ja kirkas ääni. Pidemmän päälle
hillittyä otetta alkaa arvostaa, varsinkin jos musiikkia kuuntelee monipuolisesti. Yläpäässä puuttuu sähäkkyyttää ja erottelua juuri sen
verran, että soundi on todella miellyttävä kuunnella, muttei jää
harmittamaan että jotain jäisi puuttumaan. Ei silti
kykene aivan voittajan luonnollisuuteen.
Kolmossijalle ylsi hieman yllättäenkin
KEF. Itse arvostaisin vähän kauemminkin soivia helähdyksiä ja iskuja, eikä solistikaan aina ihan
vapautuneimmalta tuntunut vaan vetäytyi hitusen eturivistä
taemmas. Isommassa huoneessa alapää
voisi toimia irtonaisemmin.
Taajuusbalanssi: 7,0 Äänikuva: 7,0
Dynamiikka: 7,0 Kokonaisuus: 7,25
Jukka Piispa: Auktoriteettia on muilta osin luonnollisessa määrin, mutta alimmat bassot tuuttaavat hieman luonnottoman
suuresti. Basso
erottelevasti, mikä korostaa selkeää, miellyttävää ja helposti
kuunneltavaa kokonaisuutta. Kuminaa ei esiinny,
mutta alapään energia saattaa olla liiaksi. Tällä kaiuttimella ei jää
missään nimessä ihmettelemään teknisiä yksityiskohtia, vaan
unohtuu kuuntelemaan musiikkia. Ääripäiden
reipas annostelu tuo eloa ja kaupallista henkeä ääneen,
mikä saattaa olla jopa tietoinen valinta, mutta ratkaisua ei
voi sanoa aivan neutraaliksi. Stereokuva silti varsin toimiva, ja auktoriteettia
omaava bassopuoli pysyy hyvin kasassa kovemmallakin
kädellä toistimia käskytettäessä.
Taajuusbalanssi: 8,25 Äänikuva: 8,0
Dynamiikka: 8,75 Kokonaisuus: 8,25
Taajuusbalanssi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
4
5
6
7
8
9
10
5
6
7
8
9
10
Äänikuva
1
2
3
Dynamiikka
1
2
3
Kokonaisuus
1
2
Huono
3
4
Välttävä
Tyydyttävä
Hyvä
Erinomainen
siis hyvin seurattavaa, mutta joku mystinen ominaissoundi
tai tunnistettava toistotapa alaosastosta puskee toistuvasti
esiin. Mikä tahansa musiikki on miellyttävää
kuunneltavaa ilman näennäiserottelua,
kuuntelusessiot voivat varmasti tämän
parissa venyä todella pitkiksi ilman rasittavuutta.
Magnat oli toiseksi paras suoriutuja kiinteällä, tasavarmalla otteella.
Koko äänialue sulautuu yhtenäiseksi
kokonaisuudeksi täyteläisellä äänikuvalla
varustettuna. Pelleissä
käy outo kohina ja suhina, ja diskantissa on turhan paljon
energiaa
Dali on herkin, ja JBL (89
dB) seuraa toisena.
Elementtien yhteensovitus on onnistunut yleensä varsin saumattomasti. Lattiakaiuttimet 1800?2000 ?
vertailu
mittaukset
YHDENKÄÄN vertailun kaiuttimen taajuusvasteet eivät ole aivan huippuhyvät, mutta niissä ei toisaalta ole valtavia virheitä. Suurin viive on SVS:ssä: 0,32 ms. Muiden arvot
ovat välillä 0,13?0,29 ms. Magnatin ja Martin Loganin tehovasteissa näkyy kuitenkin enemmän epäjatkuvuutta alueella, jolla toisto siirtyy diskanttielementille. Siitä voi päätellä, että kaiuttimet sopivat parhaiten suuriin tiloihin
ja asuntoihin, joissa on kevytrakenteiset levyseinät.
Bassotoiston ulottuvuus on samaa luokkaa kuin hyvissä keskikokoisissa jalustakaiuttimissa. Hyville puolijohdevahvistimille mikään näistäkään ei tuota vaikeuksia.
mittaustulokset
Boston
Acoustics
M340
86,5 dB
50 Hz
45 Hz
6,5 dB
0,29 ms
3,5 ohmia
@ 150 Hz
Herkkyys (1 m, 2,83 V)
Alarajataajuus (-6 dB)
Viritystaajuus
Suuntaavuusindeksi (100-10000 Hz)
Lisäviive, 1 KHz
Minimi-impedanssi
Dali Ikon
7 MK2
JBL Studio
580
90 dB
50 Hz
44 Hz
6 dB
0,26 ms
5,2 ohmia
@ 200 Hz
89 dB
48 dB
43 Hz
6,5 dB
0,14 ms
4,4 ohmia
@ 15900 Hz
5,8 ohmia
@ 152 ohmia
KEF R500
86,5 dB
50 Hz
46 Hz
6 dB
0,23 ms
3,3 ohmia
@ 151 Hz
Magnat
Martin Logan
Quantum 805
Motion 20
87,5 dB
48 Hz
40 Hz
6 dB
0,20 ms
3,7 ohmia
@ 9300 Hz
4,5 ohmia
@ 191 Hz
86 dB
69 Hz
52 Hz
4,5 dB
0,13 ms
3,1 ohmia
@ 2850 Hz
3,2 ohmia
@ 290 Hz
SVS Ultra
Tower
System Audio
Aura 50
86 dB
47 Hz
33 Hz
5,5 dB
0,32 ms
3,6 ohmia
@ 86 Hz
87 dB
52 Hz
57 Hz
6 dB
0,10 ms
4,1 ohmia
@ 560 Hz
Boston Acoustics M340
105
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0o(pun), 20o (sin), ja 60o (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
100
0.8
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
95
90
85
80
65
20
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
75
70
0.7
0.1
0
Boston Acoustics M340
100
1000
10000
Taajuus [Hz]
?0.1
100
20000
1000
Taajuus [Hz]
10000
20000
10000
20000
10000
20000
10000
20000
Dali Ikon 7 MK2
o
105
o
o
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0 (pun), 20 (sin), ja 60 (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
100
0.8
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
95
90
85
80
65
20
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
75
70
0.7
0.1
0
Dali IKON 7 mk2
100
1000
Taajuus [Hz]
10000
?0.1
100
20000
1000
Taajuus [Hz]
JBL Studio 580
105
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0o(pun), 20o (sin), ja 60o (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
100
0.8
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
95
90
85
80
65
20
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
75
70
0.7
0.1
0
JBL Studio 580
100
1000
Taajuus [Hz]
10000
?0.1
100
20000
1000
Taajuus [Hz]
KEF R500
105
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0o(pun), 20o (sin), ja 60o (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
0.8
95
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
100
90
85
80
65
20
0.5
0.4
0.3
0.1
0
KEF R500
100
1000
Taajuus [Hz]
10000
?0.1
100
20000
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n etäisyydeltä
(punainen), 20 astetta (sininen) ja 60 astetta sivussa
(vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
36
0.6
0.2
75
70
0.7
Impedanssivaste. Pienimmät matalien taajuuksien itseisarvot ovat Martin Loganissa (3,2 ohmia), KEFissä (3,3 ohmia), Bostonissa (3,5 ohmia) ja SVS:ssä (3,6 ohmia). SVS:n lisäviive kasvaa lisäksi eniten matalilla taajuuksilla, se on jo 190 hertsin kohdalla yhden millisekunnin suuruinen.
Impedanssin minimit ovat neljän ohmin tuntumassa. Suuremman säteilevän pinta-alan ja järeämmän rakenteen ansiosta lattiakaiuttimista saa kuitenkin matalilla taajuuksilla enemmän äänenpainetta.
Asiassa auttaa myös tyypillistä jalustakaiutinta suurempi herkkyys. Alaraja (-6 dB) sijoittuu välille 47?52 hertsiä Martin Logania (69 Hz) lukuun ottamatta. Boston Acousticsissa, Dalissa, JBL:ssä, Martin Loganissa ja System Audiossa on jonkin verran korostusta korkeilla taajuuksilla.
Ajallisesti koherentein kaiutin on System Audio, jonka lisäviive 1 kilohertsin taajuudella on vain 0,10 millisekuntia. Se johtuu elementtien säteilykuvioiden eroista jakotaajuuden kohdalla. Keskimääräinen äänenpainetaso 2,83 voltin jännitteellä on 86?90 dB. Tavallinen ongelma on, ettei bassoalueen
yleistasoa ole vaimennettu riittävästi lattian ja huoneen tuoman vahvistumisen kompensoimiseksi. Itseisarvo (punainen)
ja vaihe (sininen).
1000
Taajuus [Hz]
Lisäviive taajuuden funktiona.
Saattaa
myös olla, että korkeat äänet kuulostavat
korostuneilta, jos ne toistuvat selvästi ennen
keskialueen ääniä.
Kaiuttimen aikavirheet johtuvat kolmesta
asiasta: bassoelementin toistossa on diskanttielementtiä suurempi viive, jakosuodin
lisää viive-eroa ja bassoelementin keskiö on
yleensä taaempana kuin diskantin kalvo.
Pienin lisäviive on yleensä yksitiekaiuttimilla,
esimerkiksi kokoalueen sähköstaattisilla
kaiuttimilla.
Impedanssi kuvaa, millaisen kuorman
kaiutin muodostaa vahvistimelle. Parhaassa tapauksessa viive
voi kuitenkin olla selvästi pienempi, jopa alle
0,05 millisekuntia.
Hyvä ajallinen tarkkuus parantaa
todennäköisesti iskuäänten luonnollisuutta
ja tilavaikutelman välittymistä. Tällainen kaiutin vähentää huoneen vaikutusta, ja
ääni tulee puhtaampana kuuntelupaikalle.
Viritystaajuus
Refleksikotelo on viritetty vahvistamaan tiettyä bassoäänten aluetta, jotta kaiutin toistaisi
tehokkaammin matalia ääniä. Punainen käyrä
on mitattu kohtisuoraan edessä, sininen 20
asteen kulmassa sivulla ja vihreä 60 asteen
kulmassa. Tavallisesti korkeimmat
taajuudet toistuvat ensin, ja viive kasvaa
matalia taajuuksia kohti. Monitiekaiuttimien
viivekäyrässä näkyy yleensä myös porras
jakotaajuuden kohdalla.
Tyypillinen lisäviive 1 kilohertsin taajuudella (verrattuna korkeisiin ääniin) on 0,15?0,30
millisekuntia. Kuorma on helpoin,
kun impedanssin itseisarvo on suurehko, yli 6
ohmia ja vaihekulma pieni.
Suuri, noin +/- 60 asteen luokkaa oleva
vaihekulma yhdessä alle 4 ohmin itseisarvon
kanssa voi heikentää vahvistimen puhtaasti
antamaa tehoa, jos se on huonosti suunniteltu.
Bassovaste ja alarajataajuus
Huone vahvistaa bassoaluetta varsinkin, jos
kaiutin on lähellä seinää. Se
vastaa 8 ohmin kaiuttimella 1 watin tehoa
ja 4 ohmin kaiuttimella 2 watin tehoa.
Herkkyys lasketaan vapaakenttävasteesta
taajuusalueen 100?10 000 Hz tason
keskiarvona. Määrittelemme sen taajuudeksi, jonka kohdalla toisto on vaimentunut 6
desibeliä 100?150 hertsin tasoon verrattuna.
Käytännössä alimpien taajuuksien toisto
riippuu erittäin paljon huoneesta.
Herkkyys
Herkkyys on kaiuttimen tuottama äänenpaine desibeleinä kaiuttomassa tilassa
yhden metrin etäisyydellä, kun siihen
syötetään 2,83 voltin signaalijännite. Mittauksiin sisältyy neljä
erilaista taajuusvastetta. vertailu
Näin tulkitset kaiutinmittauksia
HIFIMAAILMAN testaamat kaiuttimet
mitataan Aalto-yliopiston akustiikan laboratorion suuressa kaiuttomassa huoneessa 2,5
metrin etäisyydellä. Tehovaste vaikuttaa erityisen
paljon siihen, millaisena korva kuulee kaiuttimen sointitasapainon huoneessa, koska
tällöin otetaan huomioon myös rajapinnoista
heijastuneet äänet.
Lisäviive kuvaa sitä, kuinka aikakoherentti
toisto on eli toistuvatko erikorkuiset äänet
samanaikaisesti. Heijastusten voimakkuus riippuu huoneen akustiikasta, mutta
siihen vaikuttaa myös kaiuttimen rakenne.
Suuntaavuusindeksi kuvaa kuinka paljon
voimakkaammin kaiutin säteilee ääntä kuuntelusuuntaan kuin ympärilleen keskimäärin.
Ilmoitamme sen alueen 100?
10 000 Hz keskiarvona.
Yleinen suuntaavuusindeksi on 4?6 dB.
Suurimmillaan se voi olla jopa yli 10 dB. Suuri herkkyys merkitsee, että
kaiuttimesta saa pienemmälläkin vahvistimella tai voimakkuussäätimen asetuksella
enemmän ääntä. Pienen herkkyyden kaiuttimilla tarvitaan saman äänenpaineen
tuottamiseksi jopa moninkertaisesti enemmän tehoa. Mustalla käyrällä kuvataan kaiuttimen keskimääräistä taajuusvastetta kaikkiin
suuntiin eli tehovastetta.
Taajuusvasteen käyrät kuvaavat, miten
tasapainoisesti erilaiset äänet toistuvat suhteessa toisiinsa. Viritystaajuuden alapuolella kotelon hillitsevä vaikutus
bassokartion liikepoikkeamaan vähenee, ja
elementin vahingoittumisen mahdollisuus
kasvaa käytettäessä suuria tehoja.
Magnat Quantum 805
105
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0o(pun), 20o (sin), ja 60o (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
0.8
95
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
100
90
85
80
65
20
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
75
70
0.7
0.1
0
Magnat Quantum 805
100
1000
10000
Taajuus [Hz]
?0.1
100
20000
1000
Taajuus [Hz]
10000
20000
10000
20000
10000
20000
10000
20000
Martin Logan Motion 20
o
105
o
o
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0 (pun), 20 (sin), ja 60 (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
0.8
95
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
100
90
85
80
65
20
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
75
70
0.7
0.1
0
MartinLogan Motion 20
100
1000
Taajuus [Hz]
10000
?0.1
100
20000
1000
Taajuus [Hz]
SVS Ultra Tower
105
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0o(pun), 20o (sin), ja 60o (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
0.8
95
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
100
90
85
80
65
20
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
75
70
0.7
0.1
0
SVS Ultra Tower
100
1000
Taajuus [Hz]
10000
?0.1
100
20000
1000
Taajuus [Hz]
System Audio Aura 50
105
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0o(pun), 20o (sin), ja 60o (vihr)
L i s¨a v i i v e
0.9
0.8
95
Lis ¨a v iive [ms ]
Amplituudi [dB]
100
90
85
80
65
20
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
75
70
0.7
0.1
0
System Audio Aura 50
100
1000
Taajuus [Hz]
10000
?0.1
100
20000
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n etäisyydeltä
(punainen), 20 astetta (sininen) ja 60 astetta sivussa
(vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
Impedanssivaste. Se jakautuu
kahteen osaan: impedanssin itseisarvoon
(yksikkö ohmi) ja vaihekulmaan, joka
ilmaistaan astelukuna. Alle 85 desibelin herkkyyttä
voidaan pitää pienenä ja yli 92 desibelin
arvoa suurena.
Tässä yhteydessä on hyvä muistaa
myös äänenvoimakkuuden (dB) ja tehon
(W) välinen logaritminen suhde: Jokainen
3 desibelin muutos äänenvoimakkuudessa
tarkoittaa tehon kaksinkertaistumista tai
puoliintumista.
Suuntaavuusindeksi
Eri pintojen kautta heijastuneet äänet
sotkevat toiston tarkkuutta. Itseisarvo (punainen)
ja vaihe (sininen).
1000
Taajuus [Hz]
Lisäviive taajuuden funktiona.
37. Yleensä tasapainoisin toisto saadaan, kun kaiuttimen vapaakenttävasteen taso on 150 hertsin alapuolella
hieman pienempi kuin tätä korkeammilla
taajuuksilla.
Bassotoiston laajuutta kuvataan alarajataajuuden avulla
vertailu
Lattiakaiuttimet 1800?2000 ?
Martin Logan toistaa korkeat taajuudet
haitarimaisesti laskostetun kalvon avulla.
Liittimien laadussa ei ole moittimista. KEFin siltaus
yksijohtokäyttöä varten hoituu nupeista kääntämällä.
Magnatin refleksiputken
päässä on erittäin laaja
pyöristys.
info
Hinta
Edustaja
Puhelin
Lisätietoja
Mitat (lxkxs)
Paino
Toimintaperiaate
Suurin suositeltava teho
Nimellisimpedanssi
Elementit
-basso
-keskialue
-diskantti
Jakotaajuus
Liitin
Kaksoisjohdotus
Pintavaihtoehdot
Hinta
Edustaja
Puhelin
Lisätietoja
Mitat (lxkxs)
Paino
Toimintaperiaate
Suurin suositeltava teho
Nimellisimpedanssi
Elementit
-basso
-keskialue
-diskantti
Jakotaajuus
Liitin
Kaksoisjohdotus
Pintavaihtoehdot
38
Boston Acoustics M340
Dali Ikon 7 MK2
JBL Studio 580
KEF R500
2000 ?/pari
Simex
(09) 41 500 210
www.simex.fi
www.bostonacoustics.com
1800 ?/pari
One-Pro
(09) 231 500 50
www.one-pro.fi
www.jbl.com
2000 ?/pari
Highend Studio
(09) 4553 685
www.highendstudio.fi
www.kef.com
22,4 x 102,6 x 29 cm
21,0 kg
3-tie, refleksi
350 W
8 ohmia
1990 ?/pari
Oulun JJ Hifi
(08) 311 8384
www.jjhifi.com
www.dali-speakers.com
ominaisuudet
23,5 x 116,8 x 36,4 cm
21,5 kg
3,5-tie, refleksi
200 W
6 ohmia
25 x 106,9 x 34,8 cm
22,2 kg
2-tie, refleksi
200 W
6 ohmia
18 x 101,5 x 30,5 cm
21,8 kg
3-tie, refleksi
150 W
8 ohmia
4 kpl 114 mm
114 mm
25 mm
390 ja 3100 Hz
naparuuvi
-
3 kpl 170 mm
28 mm ja 17x45 mm
700, 2500 ja 14000 Hz
naparuuvi
?
2 kpl 165 mm
25 mm
1500 Hz
naparuuvi
?
musta, pähkinä
musta, pähkinä
musta, pähkinä
2 kpl 130 mm
125 mm
25 mm
500 ja 2800 Hz
naparuuvi
?
kiiltävä musta ja valkoinen,
pähkinä, ruusupuu
Magnat Quantum 805
Martin Logan Motion 20
SVS Ultra Tower
System Audio Aura 50
1999 ?/pari
L Sound, Norja
+47 377 1133
www.lsound.eu
www.svsound.com
1890 ?/pari
AH-Hifisystems
(019) 483 160
www.ah-hifisystems.fi
www.systemaudio.dk
35 x 114,3 x 41,3 cm
34,2 kg
3,5-tie, refleksi
300 W
8 ohmia
14,5 x 108 x 26 cm
20,7 kg
2,5-tie, refleksi
200 W
4 ohmia
2 kpl 200 mm
2 kpl 170 mm
25 mm
160, 700 ja 2000 Hz
naparuuvi
?
kiiltävä musta, tumma tammi
4 kpl 120 mm
27 mm
ei ilmoitettu
naparuuvi
valkoinen satiini, musta saarni
1990 ?/pari
Loudgroup
020 1986 200
www.loudgroup.fi
www.magnat.de
18,5 x 102,8 x 36,5 cm
23,3 kg
2,5-tie, refleksi
320 W
4 ohmia
2 kpl 170 mm
25 mm
280 ja 3200 Hz
naparuuvi
?
kiiltävä musta ja valkoinen, palisanteri
1995 ?/pari
Highend Studio
(09) 4553 685
www.highendstudio.fi
www.martinlogan.com
ominaisuudet
17,3 x 92,9 x 29,7 cm
16,8 kg
2,5-tie, refleksi
200 W
4 ohmia
2 kpl 140 mm
26 x 36 mm
500 ja 2600 Hz
naparuuvi
?
kiiltävä valkoinen. System Audiossa ne ovat aivan
lattian rajassa, minkä ansiosta kaapeli voidaan vetää huomaamattomasti.
Monissa malleissa on kaksoisjohdotuksen mahdollisuus
Kokonaispisteiden hajonta oli selvästi suurin: 2,50 pistettä.
Arvioista on luettavissa, että esimerkiksi suhtautuminen diskanttiin jakoi voimakkaasti mielipiteitä.
Toisten mielestä se on ärsyttävän terävä ja kihisevä,
kun taas toiset eivät näe siinä mitään ongelmaa. Bassot ovat hieman
raskassävyiset, ja niillä on taipumusta peittää keskialueen sävyjä, vaikka kuuntelussa refleksiputki
oli tukittuna. Muut
voivat pitää ääntä tarpeettoman loudnessmaisena.
Muista kaiuttimista on syytä mainita Martin Logan Motion 20, jonka peräti kaksi sijoitti kärkeen
(toinen jaetulle ykkössijalle), vaikka loppupisteet oikeuttivat vasta jaettuun neljänteen sijaan. Toimituskulut ovat
ko. Tukevat bassot asettavat kuitenkin rajoituksia huoneen suhteen.
Kolmanneksi sijoittui System Audio Aura 50, jota
yksi kuuntelijoista piti parhaana. Viimeiseksi jäänyt
JBL sen sijaan on selvästi rock-toistin live-esitysten
tunnelmaa haluaville.
?On tärkeää,
että kaiuttimet
valitaan omien
tarpeiden
mukaan. Kotelon seinämien paksuus on 25?38 mm. SVS on jämäkkä-ääninen toistin, jonka soinnissa ei ole hyökkääviä piirteitä. Kotelo on tuettu hyvin, ja siinä on tavallista runsaammin vaimennusainetta. Diskantti voi kuulostaa
kuitenkin hieman karkealta.
SVS:n saalis oli yksi kulta, yksi hopea ja kaksi
pronssia. Toki
tuotteille on tietyn ajan puitteissa palautusoikeus,
mutta asiakkaan kustannuksella.
Tasaisesti laskeva tehovaste on yleisluonteeltaan varsin edullinen. KEFin ansioina ovat hienon
ulkoasun lisäksi dynaamisuus ja iskevyys yhdistettynä tiettyyn neutraaliuteen. Siitä huolimatta testin parhaiten ja heikoimmin menestyneiden kaiuttimien välille syntyi selvä ero.
Parhaat keskiarvopisteet saivat KEF R500 ja SVS
Ultra Tower. Se
sopii kuitenkin parhaiten suurehkoon tilaan.
? Pääosin neutraali sävy
? Vakaa äänikuva
? Hyvä dynamiikka
? Keskialue hieman verhoutunut
? Lievää kireyttä diskantissa
? Hyvä dynamiikka
? Hillitty, rauhallinen sointi
? Raskaanpuoleiset bassot
39. Koaksiaalisuus toimii elementtien yhteensovituksen ja
diskantin suuntaavuuden osalta hyvin.
Äänikuva on vakaa ja luonteva. Kaiutinta on miellyttävä kuunnella
pitkäänkin, ja se toimii monenlaisella musiikilla. SVS:llä ei ole Suomessa omaa maahantuontia vaan tuotteita myy
Norjalainen internetkauppa. Kaksi järeää bassoelementtiä on sijoitettu vastakkaisiin kylkiin. Jokainen arvostaa hieman eri asioita äänessä, ja myös
suhtautuminen toiston virheisiin on yksilöllistä.
Tämä voi tasata pisteitä, kun kaikkien antamista
kokonaispisteistä lasketaan keskiarvo. Bassoja
on kaksi, ja niiden välissä on koaksiaalinen elementti, joka toistaa 500 hertsistä alkaen. KEF sai kahdelta kuuntelijalta suurimmat pisteet (toiselta jaettuna) ja sijoittui yhden listalla kolmanneksi. Koekuuntelu- ja
vertailu ei siis ole mahdollista myymälässä. Ääriarvosanojen eroksi muodostui 1,50 pistettä. Lisäksi diskantissa on hieman kireyttä.
Pienistä virheistään huolimatta KEF on kokonaisuutena testin paras kaiutin.
SVS Ultra Tower on kookas ja painava kaiutin. Etulevyn suojat kiinnittyvät magneettien avulla, ja viimeistely on muutenkin laadukas.
Taajuusvasteet ovat tasaiset, mutta yläkeskialue jää tehovasteessa hieman vaimeaksi. Tästä kaiuttimesta pitäminen on selvästi tunnekysymys.
Dali Ikon 7 MK2, Magnat Quantum 805 ja Boston
Acoustics M340 ovat reipassointisia kaiuttimia, joissa on kelpo annos yleispätevyyttä. Suurimman ja pienimmän arvosanan
ero oli testin pienin, 1,25 pistettä, eli kaiutin ei jakanut vahvasti mielipiteitä. Se sopii täyteläiseen
ja erottelevan kirkkaaseen toistoon mieltyneille. Keskiäänisistä toinen
toistaa vain osaa alueesta. Refleksiputki on kookas. Sointitasapaino on muuten varsin neutraali, mutta keskialue on aavistuksen etäinen ja verhoutunut. Dynaamisuuden
tuntu on hyvä, ja ääni on vaivattomasti rullaava ja
iskevä. Silloin
mikään vertailun
kaiuttimista ei
ole huono, vaan
jokaiselle niistä
löytyy
tyytyväinen
omistaja.?
KEF
R500
?????
?????
testivoittaja
suosittelemme
?????
SVS
Ultra Tower
?????
Hinta: 2000 ?
Hinta: 1999 ?
Tyylikäs, dynaaminen
ja vakaa
Suuri ja rauhallisen
jämäkkä
KEF R500 on kolmitiekaiutin, jonka elementtiasettelu on pystytasossa täysin symmetrinen. vertailu
Monta hyvää,
mutta erilaista
KUN neljä ihmistä kuuntelee yksinään ja sokkona,
arvioihin tulee ymmärrettävästi hajontaa. Bassoelementtien taso voisi
olla pienempikin, koska ne ovat lähellä lattiaa.
Ääneltään SVS on ison kuuloinen ja muheva.
Yläpää on rauhallisen hillitty. kaiuttimille noin 50 euroa. Jakosuodin on mitoitettu runsaasti tehoa sietäväksi
Sointi
on erotteleva ja luonnollisen eloisa. Jakosuotimessa on käytetty korkealuokkaisia osia. Diskantissa ja yläbassoilla on hieman korostusta. Ikävää kumisevuutta ei kuitenkaan ilmene. Suhteellisen voimakas diskantti ja läheisyyden korostuminen saattavat kuitenkin tuoda mukanaan rasittavuutta joillakin äänitteillä. Kaiuttimessa on kaksi alumiinikartioista bassoa, joista vain toinen toistaa keskialueen varsinaiseen jakoon asti. Viimeksi mainittu tulee
mukaan vasta 14 kilohertsin kohdalla.
Mittaustulokset ovat muuten kohtalaisen hyvät, mutta yläbassojen ja diskantin tasot saisivat
olla hieman pienemmät. vertailu
Lattiakaiuttimet 1800?2000 ?
?????
System Audio
Aura 50
Dali
Ikon 7 MK2
Hinta: 1890 ?
Hinta: 1990 ?
Hinta: 1995 ?
Muhkea ja kirkas
Perinteikäs, erotteleva
SYSTEM Audio noudattelee merkin lattiakaiuttimien periaatetta: kapea, pilarimainen kotelo, jossa
on useita pieniä bassoelementtejä. Bassotoisto ei ulotu kovin alas.
Kaiutin antaa hyvän läsnäolon tunnun. Hieman viileä sointitasapaino antaa erottelevan vaikutelman. Diskantissa on
havaittavissa taipumusta sihahteluun suuremmilla voimakkuuksilla, ja keskialueella on lievää epätasaisuutta, joka tuo lauluun nuhaisuutta. Bassojen voima keskittyy ylemmille taajuuksille. Suuntaavuutta
on tasattu suodattamalla osalta pois ylimpiä taajuuksia. Liittimet ovat aivan kotelon alareunassa, joten kaapeli kulkee siististi lattiaa pitkin.
Basson vasteessa on otettu huomioon huoneen
tuomaa vahvistusta, ja keskialueen toisto on tasainen. Paperimassasta valmistetuissa kartiossa on puukuituja jäykisteenä. Bassot potkivat
energisesti mutta eivät huipputarkasti. Bassovaste laskee melko
aikaisin.
Dali toistaa iskevästi ja kirkkaasti. Erottelu on vaivattoman tuntuista.
Sointi jakaa mielipiteitä, sillä kokonaispisteiden
hajonta on keskimääräistä suurempaa.
DALISSA on kolme bassoelementtiä, joiden toistoa suodatetaan niin, että vain yksi niistä on toiminnassa keskialueella. Sen
haitarimainen kalvo tuottaa ääntä laajetessaan ja
supistuessaan. Diskantin voimakkuus tuo pelteihin ylimääräistä helinää ja kihinää, toisaalta myös tummiin äänitteisiin miellyttävää kimallusta. Martin Logan oli erityisesti toimituksen vakiokuuntelijoiden mieleen.
? Erottelee vaivattomasti
? Ponnekkaat bassot
? Iskevä toisto
? Bassot sopusuhtaiset
? Voimakas läsnäolon tuntu
? Ei vakavia värittymiä
? Diskantissa hieman kihisevyyttä
? Korostaa läheisyyttä
? Diskantti hieman yliterävä
? Lauluäänissä lievää nuhaisuutta
? Bassot painottuvat yläalueelle. Bassot
ovat melko hyvin tasapainossa, aidon sävyiset ja
kohtuuvoimakkuuksilla myös ponnekkaat.
Erottelevan eloisa ja
läheinen
40
?????
?????
Martin Logan
Motion 20
MARTIN Loganin erikoisuutena on ilman liikkeen
muuntamiseen perustuva diskanttielementti. Diskanttialue hoidetaan merkin monien muiden mallien tavoin yksiköllä, jossa on sekä kalotti että magnetostaattinen tasokalvo. Soinnillisen luonteen miellyttävyys on selvästi makuasia,
sillä kokonaispisteiden hajonta on suurin vertailtujen kaiuttimien joukossa. Etulevyn suojuksessa
on magneettinen kiinnitys.
Vasteissa on pientä aaltoilua, mutta yleisluonne
on kunnossa. Korkeiden taajuuksien alue 4 kilohertsistä
ylöspäin on kuitenkin hieman korostunut.
Yleissointi on muhkea ja kirkas
Ylempänä vasteet
ovat selvästi tasaisemmat.
Äänentoisto on iskevä, skarppi ja rytmikäs. Bassokartiot ovat
polymeerimuovilla päällystettyä paperimassaa, ja
lisämagneetti kumoaa niiden hajakenttää.
Elementit on sovitettu hyvin yhteen, ja diskantin vaste on 60 asteen kulmassakin suoraviivainen. Kolmitieperiaatteella toimivan kaiuttimen viidestä polypropyleenikartiolla varustetusta elementistä neljä on
bassoja ja yksi keskiääninen. Kaiutin voi myös kuulostaa hieman pistävältä, koska
yläkeskialueella/aladiskantilla on taipumus nousta
pintaan. livetunnelmaa
MAGNAT on 2,5-tiekaiutin. Yhtenäisyys voisi olla parempikin, sillä basso, keskialue ja diskantti tuntuvat hieman erillisiltä. Äänikuva välittyy avarana painottuen keskelle ja laidoille.
?????
JBL:n kaksitiekaiuttimen karussa ulkoasussa on
vaikutteita pa-maailmasta. Bassoalueella dynamiikkaa on tarjolla
runsaasti.
BOSTON Acousticsin kotelossa on viistouksia ja
pyöristyksiä, jotka keventävät vaikutelmaa. Diskantin toistoa varten on tekstiilikalotti, jossa on syvennys keskellä.
Taajuusvasteet ovat melko tasaiset, mutta korkeat taajuudet ovat hieman korostuneet. Diskantti helähtää kirkkaasti, mutta keskialue jää hieman sen ja melko voimakkaiden yläbassojen peittoon. Diskanttia toistaa keraamisilla hiukkasilla päällystetty tekstiilikalotti. vertailu
?????
Magnat
Quantum 805
?????
Boston Acoustics
M340
JBL
Studio 580
Hinta: 1990 ?
Hinta: 2000 ?
Hinta: 1800 ?
Saksalaisen rytmikäs
ja erotteleva
Bassokas ja erotteleva
Kirkas ja muhkea
. Refleksiputken pää on voimakkaasti pyöristetty. Kokonaisuus ei ole hifimielessä erityisen
neutraali, ja kaiutin sopiikin parhaiten menevästä
toistosta ja rock-konsertin tunnelmasta pitävälle.
? Rytmikäs ja avoin
? Hyvä bassodynamiikka
? Hyvä erottelu
? Bassotoistossa voimaa
? Rock-konsertin energisyys
? Terävähkö sointi
? Keskialueella epätasaisuutta
? Yläbassoilla ja diskantissa korostusta
? Äänialueet hieman erillisen tuntuiset
? Bassot jyräävät
? Kipakka yläpää
41. Myös tekniikka viittaa
samaan suuntaan, sillä yli 1,5 kilohertsin taajuudet
toistaa kookkaalla suorakulmaisella torvella varustettu painekammioelementti. Avoimuuden tunnun ja erottelevuuden
vastapainona on, että varsinkin suurehkoilla voimakkuuksilla joudutaan tinkimään soinnin miellyttävyydestä. Ylimmillä taajuuksilla on kuitenkin hieman
korostusta. Seinämät ovat kerrosrakenteista mdf-levyä. Osa keskialueesta jää kuitenkin hieman tukkoiseksi, ja esimerkiksi laulusolisti etääntyy. Lisäksi
yläbassojen taso on tarpeettoman suuri, varsinkin
kun alue vielä vahvistuu huoneessa. Kahdesta bassoelementistä vain toinen toistaa keskialueen. Matalissa äänissä
on voimaa, mutta ne ovat hieman yläbassopainotteiset. Elementeissä on hienosti viimeistellyt valurungot, magneettisuojaus ja keraamiset alumiinikartiot. Myös basson yleistaso voisi olla pienempi.
Ääni on kirkas ja täyteläisen muhkea. Suuntaavuus
on hallinnassa.
Sointi on erotteleva ja energinen mutta ei silti
rasittava. Etusuojus kiinnittyy siististi
magneettien avulla.
Alakeskialueella on poikkeamia, ja bassojen
yleistaso saisi olla pienempi